Tjejer, sluta ställa dumma frågor

Det här är en kolumn från Metro som jag fastnade för och som sitter på toaletten som en liten "reminder" på att man kan vara allt bra knäpp ibland. Skriven av Petra Axlund.


Tjejer, sluta ställa dumma frågor

Att tjejer är tänkande, smarta, intelligenta varelser råder det inga tvivel om. Men ibland undrar man. Hur kommer det sig att tjejer tvångsmässigt ställer frågor som de inte ens vill veta svaret på? Frågor i stil med hur var din förra flickvän? Var du kär? Varför tog det slut? Hur såg hon ut? Var hon snyggare än jag? Varför ställer vi tjejer dessa frågor? Är vi väldigt intresserade av relationshistoria, tror vi att vi kan lära oss något av det eller tycker vi bara om att plåga oss själva? För vi vet och han vet att det inte går att svara på sådana frågor. Det finns nämligen inga rätta svar. Vad han än säger så är det fel. Säger han att du är den enda som han verkligen älskat så säger han ju indirekt att han ljugit för sin förra tjej och vad säger då att han inte gör det för dig? Och berättar han om hur fantastisk hon var blir vi självklart ohälsosamt svartsjuka och misstanken att han egentligen inte kommit över henne och att ingen kan ta hennes plats i hans hjärta börjar gro. Så fort en kille får någon av ovanstående frågor vet han att det är kört, plötsligt befinner han sig på minerad mark och minsta fel-steg kan innebära en katastrof. Eller åtminstone en natt eller två på soffan. En annan klassiker är frågan ”hur många tjejer har du haft före mig?”. Vad ska han svara på det? För vi tjejer vill ju egentligen inte veta. Och hur svarar man på en fråga som inte bör besvaras? Är siffran för hög vet vi ju att han är en opålitlig Casanova som drar över tjejer i parti och minut utan några som helst känslor inblandade. Är siffran för låg är det antingen något fel på honom eller så är han bara en stor lögnare. Och vill han inte svara beror det såklart på att han har någonting att dölja.

Samma sak gäller när en kille får frågan om han tycker att flickvännen ser tjock ut i den där klänningen. Råkar han andas in en gång innan svaret kommer betyder det att han behövde betänketid och förmodligen tycker att du är fet. Svarar han för snabbt gäller samma sak. Svaret är inövat och han säger bara att du ser bra ut för att det är det du vill höra. Om frågan ”älskar du mig” dyker upp skulle man kunna tro att ordet ja är ett säkert och riskfritt svar. Men icke. Även det kan vändas mot mannen i fråga. Motfrågan ”men varför säger du aldrig det då?” kommer som en blixt från en klar himmel. Stammande svarar han att han just gjorde det men får i gengäld höra att det sa han ju bara för att hon frågade och då räknas det inte. Så frågan jag ställer mig är: Sedan när blev ord viktigare än handling?

Jag har haft ett par längre förhållanden och ett gäng kortare. Och aldrig, aldrig, aldrig har det hänt att jag fått frågor om mina tidigare förhållanden. Eller om jag tycker att han ser tjock ut i den där kavajen. Eller om den där killen som just gick förbi är snyggare än han. Killar vet bättre än så. De vet att det inte är någon bra idé att ställa en fråga om man inte vill höra svaret och de vet att om de är tjocka så gör en kavaj varken till eller ifrån. Så tjejer, sluta använda frågor som ett sätt att ”sätta dit” era män. Frågor ska ställas om man verkligen undrar över svaret och inte som en täckmantel för bekräftelsebehov.

Finns mycket annat bra att läsa av henne!

Kommentarer
Postat av: johan dahdouh

Klockren!

2006-11-22 @ 06:50:50

Din tanke här, tack!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Tanke:

Trackback